söndag 16 januari 2011

Nu har jag jobbat klart för denna helg. Känns underbart!
Men en sak slog mig när jag kom hem, det är för långa pass... Det funkar bra för mig, och det funkar för Jimmy. Men inte så bra som jag skulle vilja för dom viktigaste personerna i mitt liv, barnen.
Såhär är det: Jag jobbar 3 dagar. Men på dessa 3 dagar jobbar jag in 33timmar. Det innebär att jag går till jobbet när barnen precis vaknat och kommer hem när dom väl somnat. Förutom på söndagen, då är jag hemma precis vid sövningen.
När jag idag kom hem så hann jag inte mer än komma in i hallen så kom dom minsta springandes. Och dom bröt ihop fullständigt. Speciellt dottern, hon hade visst redan hållit på och gråtit efter mig i 30minuter när jag väl kom hem. Allt det för att dom saknade mamma... Det känns ska jag säga er.
Mitt samvete är skit just nu... men vad ska man göra? Ett jobb är ett jobb och det behövs. Jag måste ha mitt jobb. Men tycker så synd om barnen.
Visst dom vänjer sig, men man kan tycka att dom borde gjort det nu... har ändå jobbat på samma ställe sen juli. Men men, är väl bara att bita ihop och inte gräva ner sig för långt.
Fattar inte hur jag ska stå ut bara... Stålsätta sig och skita i att mina barn behöver mig?
De var väl kanske inte riktigt det jag lovade dom när dom låg där alldeles nya och färska på min mage efter varje förlossning.
Då lovade jag dom att mamma kommer alltid finnas där, kommer alltid ställa upp och dom kommer aldrig känna sig övergivna eller bortglömda... Aldrig bortprioriterade...
Men ja, den äldsta är 5år och det känns som att jag misslyckats totalt.

Jag beundrar verkligen er som har barn och inte mår skit över att gå till jobbet och knappt se era barn på flera dagar.
Att ni mår skit förstår jag att ni gör, vore onaturligt annars. Men snälla, hur orkar man med sig själv? Hur gör man för att inte gräva ner sig fullständigt?
Berätta hur ni löst det? Tar så gärna emot tips.

5 kommentarer:

  1. SJÄLVKLART så känns det i hjärtat men alvarligt dom får vänja sig det är faktiskt så här det funkar att leva...... Man MÅSTE försörja sig! Och att bara kunna jobba tre dagar i veckan?! Är lyx! MÅNGA barn ser knappt sina föräldrar fem dar i veckan. När jag jobbade/jobbar som mest kan jag vara borta fem ibland sex dagar från barnen eftersom jag o gubben "skiftar" mot vaandra och ABSOLUT det är jobbigt men man får njuta desto mer den tiden man har ihop.
    Mvh Monica Skog

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det lyx att bara jobba tre dagar i veckan. Men det är ju så att jag får jobba desto mer när jag väl jobbar... Hade hellre jobbat 5dagar men träffat familjen. Nu blir det ju (minst) 3dagar och dom sover när jag går och sover när jag kommer hem. Men dom får väl vänja sig. Jag kommer då aldrig vänja mig :-(

    SvaraRadera
  3. Jag jobbar 75% jobbar i snitt nu när jag bara är på korttids 4 dagar i veckan( på min kombination jobbar jag i snitt 5 dagar i veckan). Nu i helgen jobbar jag 26h på 2 dagar. Visst det är tungt men dom vänjer sig OM du inte visar dom att du blir ledsen. Då lir det ju dubbelt för dom både sakna mamma o veta att hon är ledsen. Jag tycker oxå det är jobbigt att vissa dagar inte träffa mina barn men det är så det är o det är bara o gilla läget....... Jag har ofta gråtit när dom somnat! Men gör bara det till det bästa så kommer dom snart inte tycka det är konstigt. Så länge inte du visar att du tycker det ;-)
    Mvh Monica

    SvaraRadera
  4. Jag ligger runt 85%..har ca 2 pass i veckan. Jobbar 24 h i ett svep. När jag börjar på morgonen så är det jag som lämnar dem på dagis. Jimmi hämtar på kvällen o lämnar morgonen därpå o så hämtar jag Ellen halv nio o Emil halv tio. Ibörjan trodde Jimmi att Ellen reagerade på att jag inte sov hemma. Men hon strular lika mkt mä sömnen när jag är hemma också. Så vi har inte direkt märkt något på barnen. Kör det ihop sig på jobbet så man råkar jobba dubbla pass då kan jag få riktigt dåligt samvete..men som tur är händer det inte så ofta.
    Hoppas dä löser sig!!
    Kraam

    SvaraRadera
  5. Tack för era svar :-)
    Nu har jag haft en ledig helg med barnen, och samvetet känns fint ;-)
    Har visserligen 4helger framför mig, men ska göra som ni sa, det bästa av situationen.
    Visserligen så vänjer sig väl barnen, så det kommer kännas lättare med tiden... jag måste bara ge det tid :-)
    Ha det bra.
    Kram på er.

    SvaraRadera