torsdag 24 mars 2011

Idag när jag gick ute med barnen kom jag att tänka på en sak... Våren är ju faktiskt inte vidare fin, inte precis nu.
Grästet är helt platt, brunt och klafsigt. Träden ser döda ut, och blomlanden är bara leriga... Det är egentligen väldigt grått... som en sen höst. Jag gillar inte den sena hösten. Vill gärna hoppa från det att sista lövet fallit till snön kommer. För jag gillar den där färgglada hösten, då det fortfarande är lite varmt. Och jag gillar vintern, när snön fallit, stannar kvar och det är jultider. Och våren, den gillar jag bäst när det är torrt ute, varmt och det blommar för fullt, och man kan se små gröna knoppar på träden. När det gäller sommaren gillar jag allt. Tidig sommar är som en sen vår, härligt! Och sen sommar är som en tidig höst, även detta underbart! Allt där emellan vill jag inte ha... fast man måste väl genomlida lite helvete för att nå det bra... Kanske det som gör att man uppskattar saker mer. Om allt bara gick som på ett bananskal, då skulle man ju aldrig få uppleva en motgång, och faktiskt, motgångar är bra. Dom stärker oss, även fast dom för tillfället tynger ner av bara faan.

Helt ärligt, det finns en sak som sägs ofta som jag inte vill tycka om, men det är mer sant än jag vill erkänna, fast riktigt så hemsk som det låter är det faktiskt inte:

Life is a bitch. Then you die!

som sagt, det stämmer ganska bra, men jag vill inte tro att det är så svart på vitt och tunnel... Så klart att livet kan vara ett rent helvete, men det är ju inte bara skit, och sen slut. Inte för alla. Vissa har oturen att faktiskt ha ett helvete hela livet, men även dom mest utsatta ser faktiskt det positiva i saker. Dock så ser dom positiva saker i betydligt mindre saker än oss som är lite bortskämda. (Ja jag anser mig vara bortskämd, jag har tak över huvudet, tre friska barn, mat, inkomst och inga super stora motgångar, längre).
Som vi, där krävs det ganska stora saker för att vi ska känna oss "nöjda". Men ta en person som inte ens har ett hem, dom gråter av lycka när dom får en sängplats i en varm lokal om så bara över en natt. Det är sånt vi bara tar för givet, dom fäller tårar av glädje, bara för en natt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar