fredag 30 mars 2012

Tänk att en sån självklarhet som att föra ett samtal ihop med ens barn är lyx! Detta känner man igen om man som jag har två barn som har talsvårigheter. Det trodde jag väl aldrig att en sån självklarhet som att prata med mitt barn skulle bli så invecklat och svårt!
Julia går hos en talpedagog och har kontroller hos en logoped i Västervik. William följer Julias spår och ska även han träffa en logoped nu i april. Som det ser ut så kommer väl även han få gå hos en pedagog. Men jag sörjer inte!! Jag tycker det känns helt underbart att det läggs såna resurser på mina barn, och samhället visar mig att barnen är värda hjälp! Dessutom så måste jag erkänna att Julias pedagog Marie är helt underbar! Hon har tagit sig an Julia på ett helt otroligt sätt och det påminner mer om en släktkontakt än lärare. Det är även Marie vi har att tacka för den hjälp vi nu får. Hon såg hur utmattade vi var, och hjälpte oss att komma tillrätta i livet... eller ja, tillrätta är väl att överdriva, men vi är påväg.
Men tillbaka till talet. Julia har gjort såna framsteg när det kommer till att prata. Ett bevis var när vi var hos min mamma och min lillebror kom dit. Julia mötte upp honom i hallen och dom sätter igång och prata med varandra för fullt! Han kom sen in till mig och sa att han tycker Julia gjort stora framsteg!! Han har aldrig förr kunnat prata med henne, så det var ett välkommet bevis. Vi har även fått berättat för oss på dagis att Julia verkligen går framåt. Och är det nåt jag är stolt över så är det denna lilla dam (är såklart lika stolt över alla mina barn, alla är helt underbara och jag skulle inte byta bort dom mot nåt). Trots att hon haft så svårt att göra sig förstådd så har hon alltid varit med på lekar, och det är en mycket populär tjej med många vänner.
Och jag fick berättat för mig i början av denna vecka vilka framsteg William gjort. Från att inte prata alls så rabblade han upp en 4ords mening! Nu ikväll satt jag inne hos William och pratade lite. Han berättade för mig vad han gjort idag och vilka som ska komma imorgon. Så mysigt ♥

Nu är det fredagsmys som ligger högst på schemat!
Trevlig helg.

1 kommentar: