onsdag 7 juli 2010

Frustrerad!!!
Jag försöker få Julia blöjtorr. Jag trodde hon var redo, men jag misstänker att hon inte är det... Tyvärr!
Dum som jag var så jämförde jag henne med Hampus. Det sägs ju att flickor är tidigare än pojkar när det gäller blöjtorrhet. Hampus slutade med blöja när han var 2år och 7månader. Julia är nu 2år och 10månader. Så då tänkte jag att hon säkert var mogen för detta.
Dumt dumt dumt!
Nu är vi på dag 3 och hon förstår fortfarande inte att man ska gå på toa/potta när man blir kiss och bajsnödig. Hon förstår inte ens vad som hänt när hon gjort ner sig.
Visserligen så får jag skylla mig själv. Jag gjorde nåt enormt dumt, och det var att jämföra mina barn. Jag borde ha vetat bättre. Man gör inte så när man har fler än ett barn.
Hon har inte visat tecken på att hon är mogen att sluta, inte ett enda mer än hålla med om man frågar. Men hallå! Hon håller ju med om typ allt! Så det räknas inte att fråga henne.
Nu eftersom det gått 3dagar så känner jag även att jag inte kan eller får ta på henne blöjan igen. Det blir så dumt. För hon är stor nog att förstå att hon inte har blöjan på sig och nu är "stor" tjej, och tar jag då på henne blöjan så känner jag att jag kränker henne. Jag tvingar ner henne på bebis nivå igen, och det är inte rätt.
Så det är väl bara att jag tar min kudde och mitt täcke och flyttar mellan toaletten och tvättstugan. För det är ändå där jag tillbringar min mesta tid nu.
Men jag har lärt mig min läxa:
Jämför aldrig ALDRIG syskon!
Lyssna på barnet, låt det bli redo innan man kommer på idéer att dom ska sluta med napp, blöja eller vad fasen det nu kan tänkas vara. LYSSNA på ditt barn, Och vänta tills det ÄR REDO!

(Jag vet vad jag pratar om, jag har ändå blöjtränat ett barn innan... så helt oerfaren är jag inte. Jag vet liksom vad som gäller och hur det går till. Men såhär ska det definitivt inte vara... Det vet jag.)

Annars... Så trött på mina glasögon! Jämt är dom ivägen och blir skitiga! JÄMT!!

3 kommentarer:

  1. Ja, jag kan tänka mig att den blandningen är super! Måste göra det ngn gång. Mmm!! Chocklad!! :)
    Jo, filmen va bra. Jag gillar ju dem. Hoppas att det blir en till. :)
    Ha det så gott i värmen!
    Kramar om!!

    SvaraRadera
  2. Även om jag och malin inte har barn än, så förstår jag vad du menar. Alla barn utvecklas ju inte lika fort, även om de är syskon. Det som tar en två år kanske tar en annan tre, men det är ju inget fel för det. Tror det löser sig iallafall :) Du kommer nog på nån bra lösning! Det enda jag kan tänka mig är att sätta henne på toa/potta nån gång då och då fast det har du nog redan tänkt på.

    Jo tack, det där med glasögonen känner jag igen. Man rengör dem ordentligt, och sen en timme senare är de lika skitiga igen.

    SvaraRadera
  3. Joel: Ja det är inte svårt att sätta sig in i den sitsen... Den dagen ni kommer dit så ska jag skicka mina varmaste tankar till er ;-)
    Vi sätter henne på toaletten med jämna mellanrum, men detta är en helt otroligt envis tjej, så är det inte på hennes villkor så vägrar hon göra nåt. Unge!! Men nån dag så måste det lossna... Nu som sagt är vi på dag 4 och det känns som att det inte finns nån återvändo. Skulle bli så dumt att ta på blöjan nu...
    Men det positiva är att med Wille tänker jag vänta tills han visar eller säger att han är redo. Man får leta fram det positiva helt enkelt.

    SvaraRadera