onsdag 22 juni 2011

Vitlök. Negerbollar. Kinapuffar.

Ja, så när du ser dessa ord, vad tänker du då?
Mat? Godis? Fika? Rasist?
Tycker det är så sjukt löjligt det där... men jag har märkt en sak. Vitlök är okej. Kinapuff lika så. Men negerboll... Då är du farligt ute. Hur många gånger har man inte suttit på ett café och det står en person där som ska välja fika. Pekar på negerbollen och säger:
-En sån...
-En sån, säger expediten och pekar på nåt annat.
-Nej, en neger.. Eh... Chokladboll.

Varför är det okej att säga vitlök och kinapuff? Vitlök är ju rasistiskt mot vita, eller hur? Men skulle nån skrika det åt mig så skulle jag garva läppen av mig! Jag menar, seriöst? Och jag tar det nog som smicker... Med andra ord är det sting i mig!!
Kinapuff? Ja det är ju rasistiskt mot kineser. Eller inte...! Hur många kineser skapar uppror över det godiset? Ingen, inte som jag sett eller hört alla fall.
Men så negerboll... det är ett ord som är väldigt laddat. Varför inte ta det som smicker. Jag menar, det är fasligt gott!
Kom på en till!! Finskapinnar! Sååå elakt ju!! Nej, precis, varför skulle det vara elakt?

2 kommentarer:

  1. Jag håller fullständigt med dig. Jag har en vän som är mörkhyad och när vi var yngre så frågade jag henne om hon tog illa upp när man sa negerboll och hon sa att hon inte brydde sig om det och att hon själv sa negerboll.

    SvaraRadera
  2. Ja men ofta så är det ju så. Mörkhyade säger det själva! Och när vi som är ljusa flamsar om det tycker dom ju att det är löjligt. Dom har ju inte problem med det, det är ju vi som har det :-)

    SvaraRadera