tisdag 25 december 2012

Så var denna jul gjord.... nästan. Imorgon ska vi till mamma och pappa och fira jul. Dom skulle ju kommit hit på julafton, men mamma låg i magsjuka så det var bara pappa som kom hit, ja och lillebror och hans tjej och min moster och hennes man. Men det var trevligt!
Barnen fick massor med julklappar så dom var nöjda.

Igår glömde jag att ta min medicin, så idag mår jag lite halvkonstigt. Om det är medicinen eller inte vet jag inte... jag antar det.

Jag bet förresten sönder en tand igår, den sprack och halva sitter nu lös. Så det blir tandis nu dom närmaste dagarna.... faan!

47 kommentarer:

  1. Hej!
    Välskriven blogg du har.
    Usch lät inte skoj med tanden.
    Vad det nån gammal plomb/lagning som lossnade eller?
    Hoppas du fått hjälp av tandläkaren nu?

    Trevlig kväll.
    /Pelle

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Tack så mycket, jag försöker hålla bloggen så "ärlig" och öppen jag kan... bra ventilation ;-)
    Nej det med tanden är inte kul alls... och jag har sån otroligt skräck för att gå till tandläkaren, brukar vara ett himla projekt. Det är en tand som är under arbete kan man säga, den är "dödad" inför rotfyllning, men jag kom inte så långt. Så nu vet jag inte vad dom tänker göra med den... Var där idag men det var stängt, lycky me ;-) Hihi! Men ska göra ett nytt försök imorgon... kanske...!

    Ha det så bra.
    Alexandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dig med.
      Så lite så.
      Oj låter inte alls skoj, hoppas du får tag på någon imorgon. Tycker det är starkt av dig att försöka få tag på någon idag.
      Är det din första rotfyllning du håller på med eller har du gjort nån tidigare?
      Jag hoppas du inte har allt förmycket lagningar/plomber sen tidigare i munnen?

      Fortsatt trevlig kväll.
      /Pelle

      Radera
    2. Jo jag både hoppas att jag får tag i någon, men ändå inte... vill liksom inte dit egentligen. Jag är en stor fegis!! Hihi!
      Det är min första rotfyllning, så detta var nåt nytt... och hemskt. Blev tvungen att droga ner mig med lustgas när dom skulle ta dö på tanden :-D Härlig dimma ;-)
      Jag har knappt inga lagningar i munnen faktiskt. Är väldigt noga med mina tänder normalt sett!

      Så, nog talat om mina tänder. Vad händer hos dig vid nyår?
      Ha en trevlig kväll du med :-)

      Radera
    3. Tycker inte det verkar som du är en fegis, du har ju som sagt tagit dig igenom en rotfyllning.
      Hur gick det fick du tag på någon stackare som kunde ta sig an din mun?

      Blir ett väldigt lugnt nyår som det ser ut än så länge. Själv då?

      Trevlig helg.
      /Pelle

      Radera
    4. Nej du... jag har ingen tur alls med det där... Ringde men dom hade inga tider att ta emot mig på. Så jag får stå ut tills på onsdag, och då kanske jag får komma. Om jag får för ont så skulle jag ringa 112 så får jag komma till västervik och få det fixat. Men det känns på tok för dramatiskt....

      Här blir det ett lugnt nyår. Spik nykter är det så gäller för mig! Så det blir nog lagom kul :-) Kan ju inte dricka pga alla mediciner jag äter, och jag mår ändå bara dåligt av alkohol så det känns som att det rätta är att vara nykter.

      Ha det gott!

      Radera
    5. Usch och aj. Går du till nån privat för folktandvården borde väll kunna ta emot dig? Så nu ilar det rätt rejält när du stoppar något i munnen?

      Fast du kommer tycka det var skönt att du var spiknykter sen på nyårsdagen.

      Detsamma.

      Radera
    6. Nej det är folktandvården jag går hos. Men eftersom jag inte har så ont så prioriteras jag nog inte. För helt ärligt, det gör faktiskt inte så ont, så jag kan stoppa vad jag vill i munnen utan att fara illa :-D

      Du har så rätt, när alla andra har bakfylle ångest så kommer jag må toppen! Underbart ;-)

      Radera
    7. Och lika bra det tycker du. ;-) Bara du inte tar och skjuter det allt för långt framåt... Du tillhör förhoppningsvis inte de stackarna som har sånt där hemskt amalgam i tänderna?

      Precis och då kan du reta alla de där med bakfylle ångest.
      Sen känns det där med att dricka bara för att det är nyår lite konstigt med...

      Radera
  3. Haha :-D Ja faktiskt! Ju längre jag kan skjuta på det desto bättre är det... men mina tänder börjar tycka annat nu känner jag... Det som skrämmer mig mest är att det ska bli infektion och grejer, äckligt!
    Och nej, inget amalgam i mina tänder, tack och lov!

    Jag har faktiskt köpt hem det som ska skålas med nu... Cider med hello kitty, till dotterns lycka, och helt alkoholfri. Jag hade lite ångest ö-ver att inte dricka ett tag faktiskt. Men eftersom jag nu dragit på mig en jätte förkylning så försvann ångesten, tur i oturen kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj aj säg inte att det har börjat värka/isa eller nått nu?
      Inte haft amalgam tidigare heller?

      Aj låter inte skoj med förkylning, hoppas du har kunnat ta det lugnt idag och försöka kurera dig från förkylningen. Sen kanske du får ta och lägga om nyårsoutfiten så du inte fryser när du skall ut och kolla på raketerna?

      Trevlig kväll.
      /Pelle

      Radera
    2. Jo det har ju det, börjat göra ont alltså... men jag biter ihop. Vill inte behöva åka till västervik för att få det fixat. Så jag biter ihop och hoppas på att det inte blir värre nu!

      Tråkigt nog har jag inte haft tid att kurera mig från förkylningen. Det får bli efter nyår :-)
      Jag kommer nog inte gå ut och kolla raketerna, på tok för kallt då ju ;-)

      Trevlig kväll för dig med :-)

      Radera
    3. Hoppas det hjälper till viss del med värktabletter? Men du har väll något tdl-besök inbokat längre fram eftersom det var en halvfärdig rotfyllning väll?
      Varför är du så glad och lycklig över att du inte har amalgam i munnen?

      Hoppas inte nästan rinner allt för mycket då. För annars brukar det ju vara så att ni kvinnor alltid skall envisas med att ha nylonstrumpor i kylan på nyår...

      Fortsatt trevlig kväll.

      Radera
  4. Jo då, det hjälper en del, har lite starkare att ta till med, så jag klarar mig. Och nej, jag har ju ingen tid vet du... jag bokade av den! Smart drag från mig, not! Sen har jag inte bokat om eller bett om ny tid och dom har inte sagt nåt. Livrädd som sagt för tandläkare!
    Anledningen till min glädje över att inte ha amalgam är att jag hört att många fått tagit bort dom och gjort om eftersom dom inte är så bra? Eller tänker jag fel nu?

    Jag tänker nog ha nylonstrumpor imorgon, måste ju ha min nya klänning och jag är på tok för blek för att gå utan :-D Men det gör inte så mycket eftersom jag ändå bara kommer vara inne... antagligen....

    SvaraRadera
  5. Vilken tur att du har grejjer som hjälper. Problemet är när du skall äta något väll för då kanske det inte är lika kul.
    Usch förstår det, tycker det är grymt starkt av dig att ha kommit så pass långt med rotfyllningen ändå. Men det är ingen tand långt fram som det är som pajjat så nu?
    Nej du tänker säkert helt rätt för det är ju inte helt nyttiga grejjer i amalgamet. Väninnor till dig som plockat bort sitt amalgam eller?

    Usch låter kallt att gå runt i nylonstrumpor inne också eller? Om det var klänningen du lagt upp bild på så såg du inte så blek ut om benen eller hade du strumpor då med?


    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går faktiskt ganska bra att äta... om man kommer ihåg att tugga på rätt sida vill säga :-D När jag inte tänker mig för och råkar tugga på fel sida så värker det till en hel del kan jag lova!
      Den tand som gått sönder sitter ganska långt bak som tur är, så man ser den inte i första taget, som tur är. Hade det gällt en framtand så hade jag nog faan dött! ;-) Hehe!
      Ingen som jag känner har tagit ut amalgam, läst om det bara. Är det inte det som är svart?

      Inne så är det inte så farligt kallt med nylonstrumpor, om man inte har det väldigt kallt inne vill säga. Vi har det otroligt varmt, så jag klarar mig fin fint!
      Det är den klänningen jag planerat att ha, och tack så mycket, det var helt "all natural" på den bilden, inga strumpbyxor :-)

      Radera
    2. Vilken tur. Men det är inga problem att borsta och hålla rent runt den onda bissingen? Men jag gissar att du blev rätt skrämd när du gapade och såg hur mycket som hade lossnat eller? Jo svart eller gråsilvrigt tror jag att det är. Du har sån tur att du har så pass bar plastfyllningar att de inte syns ett dugg?

      Gissar på att det är du som sett till att det är så pass varmt inne till maken förskräckelse... Sen kanske du inte går runt med tunnaste formen av nylonstrumpor heller väll? Så lite så. Det var även utan nylonstrumpor på bilden med de röda byxorna?

      Radera
  6. Jo :-( Det gör riktigt ont att hålla rent så då är det faktiskt lite synd om mig :-(
    Mina fyllningar synds inte ett dugg! Jag är evigt tacksam över detta, mina tänder är nåt jag verkligen kämpat för att få så fina... många år med tandställning och elände....!

    Ja jag erkänner... jag höjer värmen i huset eftersom jag gärna inte har mer kläder på mig än jag måste. Så runt 25 grader får man räkna med att vi har när man kommer. Allt för att slippa gå med massa kläder :-D
    Inga nylonstrumpor på bilden med röda byxor :-)

    Men du, det var riktigt trevligt att prata med dig. Vår konversation här på bloggen börjar bli riktigt lång :-D

    Om jag inte hinner se nåt mer av dig innan tolvslaget så önskar jag dig ett riktigt gott nytt år. Kram på dig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen.
      Hoppas 2013 har börjat bra än så länge och önskar dig gått nytt år lite för sent.

      Hoppas året börjat bra för den dumma tanden med och att det börjat lösa sig?

      Okej, men sen kommer mannen och sänker värmen efter det eller... Oj 25 grader, men som sagt det är vad man är van vid, vi människor är så olika när det kommer till värme...

      Hoppas nyåroutfiten blev bra och att det inte blev så kallt för fossingarna i bara nylonstrumpor?

      Trevlig start på helgen.

      Radera
  7. Jo tack, det har börjat helt okej :-) Gott nytt år till dig med :-) Det är aldrig för sent ;-)
    Tanden har inte löst sig, jag har liksom inte ont och då vill jag inte gå.... är ju som sagt livrädd!!! Men jag ska...snart...

    Jo men 25 grader ligger det på ganska ständigt. Min man sänker inte graderna, han vet att jag ändå går och höjer igen, så det är bortkastat :-D Jag vill gärna ha så lite kläder som möjligt, så där av höga grader!

    Så, hur spenderade du ditt nyår nu då? Lugnt eller?
    Ha det så bra :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att året börjat bra.

      Så värken du hade på nyår eller innan nyår i tanden har klingat av nu då? Med storrisk att vara för nyfiken. Har du alltid varit så livrädd för tandläkaren? Vad är du mest rädd för att det skall göra ont, alla deras instrument och maskiner eller att du känner dig "utlämnad" när du slår dig ner i deras stol?

      Hoppas ni har billigt uppvärmningssätt på huset då. D u tassar runt barfota året runt eller...
      Det blev väldigt lugnt på nyåret faktiskt. Själv då, du hoppade skumpan eller? Blev det nya klänningen sen då?

      Detsamma.

      Radera
  8. Japp, all värk är borta och jag tänker nästan inte alls på tanden längre. Men jag oroar mig över att det kommer tillbaka när jag minst anar det och det då är 10ggr värre....
    Du behöver inte oroa dig för att vara nyfiken, jag berättar allt, om allt :-D
    Jag vet inte vad som skrämmer mig mest... jag har stor fobi när det kommer till tänder. När jag var 15 fick jag tandställning, sån där räls du vet. Så jag har kämpat för att få dom här tänderna om man säger så. Så efter det så kom rädslan, hur det gör ont, skrämd över att dom borrar i mina tänder... allt!
    Så när jag går till tandläkaren så får jag först lugnande att ta i väntrummet, sen är det lustgas som gäller och hög musik för att dränka ljuden från deras instrument. Så det är en ganska stor process...

    Vi betalar inte uppvärmningen alls faktiskt, den är gratis! Vi hyr ett hus och allt vi betalar för är hyra, och hushållselen. Så vi bor väldigt bra. Stort hur nära både mina föräldrar, dagis, skola och centrum. Kan inte ha det bättre :-)

    Skönt med ett lugnt nyår eller?
    Jag hoppade skumpan ja, den glömdes helt bort! Virrig som man är ;-)
    Det blev tyvärr inte den nya klänningen, det blev det svarta linnet som jag även tig kort på och leggnis. Det kändes lite smidigare. Men jag hoppas verkligen att ett eller fler tillfällen dyker upp så jag får ha den, för den ärverkligen otroligt fin <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen. Hoppas att veckan har varit bra.

      Hur går det med tanden och munnen har det hänt något eller du och tanden håller er lugna fortfarande?

      Vilken tur att jag inte var för nyfiken av mig.
      Var det så att du i 15-16 års åldern efter tandställning inte hade en enda lagning så det är så att du velat behålla tänderna så?
      Du "kör" samma process även om du "bara" skall in för undersökning eller?

      OKej, låter som ett riktigt bra boende, hoppas hyran är överkomlig då med.

      Ja det var faktiskt riktigt skönt med ett lugnt nyår och dessutom skönt dagen efter nyår så att säga.

      Ja precis du får hitta något bra till fälle att liva upp vardagen med klänningen.

      Trevlig start på helgen.

      Radera
  9. Hej hoppas helgen har vart bra än så länge.
    Det krånglade när jag besvarade sist, vet inte om det gick fram?

    Trevlig fortsättning på helgen.

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Förlåt att jag inte svarat, haft ganska fullt upp med både det ena och det andra :-)

    Helt ärligt så har jag inte gjort nåt åt tanden ännu... och jag känner på mig att det lär dröja...! Jag hade ganska mycket hål i tänderna under min uppväxt, så jag vet inte varför jag nu i vuxen ålder blivit så rädd, skumt det där...

    Min helg har varit toppen! Eller ja, till och från har den varit toppen. Mina pojkar har inte varit hemma så det har varit otroligt lugnt här måste jag säga :-D
    Vad har du haft för dig i helgen då?

    Ha det så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dig med.
      Det är lugnt, det är så ibland att det är fullt upp med det ena eller det andra. Hoppas du inte haft det allt för stressigt nu när det varit helg.

      Du får tänka lite så att ju längre du väntar ju ondare och dyrare blir det troligtvis. Det är inte så att det är den bakersta tanden så det skulle gå att dra ut den? Är ju jäkligt synd att det blev så med den tanden när du var på så bra väg med den och hade börjat rotfylla.

      Men det är mest små hål du hade då som inte blev så stora lagningar väll? Eftersom du klarade dig helt ifrån amalgam väll?

      Du blir skrämd av att slå dig ner i stolen och se alla de hemska grejjerna som hänger där vid stolen eller?

      Vad skönt att helgen har varit bra. Hoppas den har varit mer toppen än botten så att säga.
      Jo då jag har haft det lugnt och skönt hela helgen, alltid skönt att få hinna vila upp sig lite.

      Men du vart inte barfota till leggingsen på nyår hoppas jag?

      Oj vad detta svar blev långt, hoppas du orkar läsa.

      Detsamma.


      Radera
  11. Igår gick tanden sönder ännu mer... den lösa delen ramlade bort när jag åt. Satt i min egna lilla värld och tänkte inte på hur jag åt, tack och lov skadade jag inte fler tänder på det sättet!
    Jag vet inte vad det egentligen är som skrämmer mig med tandläkare, kan liksom inte sätta fingret på det...
    När jag haft hår förut så är det småhål, har aldrig behövt rotfylla, så det var nåt nytt den här gången.

    Helgen var mest bra, fast eftersom jag mår som jag gör (du vet väl antagligen om att jag inte är fullt frisk så att säga) så blir det lite botten hur bra det egentligen är. Tråkigt men sant. Men till största del har den varit bra :-)

    Men du, nu är jag lite nyfiken på dig. Mig kan man ju läsa om här, så du vet väl en hel del om mig redan :-)
    Men vem är du? Hur gammal är du, vart finns du? Jobbar du?
    Nu är det min tur att vara lite nyfiken :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och hoppas veckan börjat bra.

      Vad vat det för hårt du åt då? Aj aj låter inte allt för kul. Hur ser den stackars tanden ut nu då? Eller du har inte vågat kolla efter? Hur går det till att rotfylla och är det så hemskt som alla påstår?

      Jo har förstått det indirekt men ej velat fråga. Hoppas dagen har börjst på den bra sidan?

      En smålänsk kille yngre än dig (25). Har ej vågat fråga om din ålder? Studerande. Vad vill du veta mer?

      Ha en fortsatt bra dag.

      Radera
  12. Hej!
    Veckan började toppen! Inget speciellt som hänt, bara en sån där känsla man kan få du vet :-)

    Jag åt hemgjorda kola... och man skulle ju kunna tro att jag lärt mig av det misstaget och inte äta såna mer, men no no... jag har ju alltid andra sidan att bita sönder :-D
    Jag vet inte hur tanden ser ut, eller man ser inget på utsidan, det är insidan som är förstörd.
    Att rotfylla är inte så hemskt som alla säger faktiskt... men så var jag ju stenad av all lustgas ;-) Så jag minns ärligt talat inte så mycket mer än bedövnings sprutan, sen gick jag in i dimman!

    Så småländsk, nu blev jag ju ännu mer nyfiken, vart i småland finns du då?
    Och studerar, vad är det du studerar?
    Själv är jag 28, ett tag till. Men känner mig inte en dag yngre än 24 :-D och det är väl hur man känner sig som räknas ;-)

    SvaraRadera
  13. Vad skönt att det börjat bra. Hopps det fortsätter så.

    Ja kola o knäck är livsfarligt för gaddarna och synnerligen plomberna.
    Pajjat tänder på kola tidigare?
    Men du är med tungan och känner eller?
    Du minns inget alls av allt borrande? Rotfyllning plus lustgas kan inte vart billigt?

    Bor i Jkpg trakterna. Gissar du är småläning med eftersom skrev som du gjorde. Läser en YH-utb.


    Oj då måste du vart ung när du fick första barnet?
    Nä precis man är inte äldre än man känner sig.

    Fått nån mer snö o kyla hos dig?

    SvaraRadera
  14. Jag har faktiskt aldrig i hela mitt liv haft sönder några av mina tänder, så nu är man en erfarenhet rikare... en som jag gärna hade sluppit!
    Jo visst är man där och känner hela tiden, känns helskumt!! Borde verkligen ta tag i att få den fixad, men jag vill ju inte!!! Usch, fy och blä :-S
    Jo jag minns att dom borrade och fixade, men gasen gör att det blir ett trevligt minne :-) Svårt att förklara det där, men känslan man får av lustgas är som om du har en otroligt skön och rejäl fylla. Du vet, en sån då det känns som att man kan göra precis vad som helst, det finns inga hinder i världen! Hänger du med eller svamlar jag bara?

    Så i Jönköping. Då är det en bit från mig, jag bor i lilla Vimmerby :-)
    Vad är YH-utbildning? Vad blir man av det?

    Jag tycker inte jag var så ung när jag fick mitt första barn, jag tror jag var 21... 23 med andra och 25 med sista. Eller ja, jag är kanske lite tidig, dom flesta börjar ju skaffa barn när dom är 25år eller äldre... och jag var klar med den biten när jag var 25.

    Snö har vi fått... och kyla. Jag hoppades så mycket på att det inte skulle komma mer snö men ack så fel jag hade!
    Jag avskyr verkligen denna kyla, jag är en person som älskar värme, men det anade du väl redan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen.
      Hur började historian med att du var tvungen att rotfylla då? Är det när de rotfyller som de sätter en duk över tanden? Har säkert frågat men vilken tand är det som är pajj? Jo då förstod på den beskrivningen, lät ju rätt "skönt"... Är du den typen som blundar när du är där eller den som vill veta vad de gör?

      YH= Yrkeshögskola det är som en högskole utb. fast med mer praktik och mer kontakt och koppling till yrkeslivet... svårt att beskriva. Är en bred utb så svårt att säga vad man blir.

      Vimmerby det är där de har bryggeriet?

      Nej det är väll så att mammorna blir äldre o äldre... Men nu har du ditt gjort... ;-)

      Och idag har ni väll fått än mer snö?
      Nej usch kylan är inget vidare...
      Hoppas du sluppit sticka ut näsan idag då...

      Radera
  15. Jag fick tandvärk, och gick såklart inte till tandläkaren... blir man förvånad? Tillslut hade jag så ont att jag faktiskt gick dit, och då var det rotfyllning som gällde.
    Tanden som är sönder är den 4de om du räknar framtanden och så bakåt så är det tand nummer 4. Så den sitter ganska långt bak, men tillräckligt långt fram för att det syns om man drar ut den. Så den ska stanna där har jag bestämt, dom får bygga upp en ny tand helt enkelt!

    Men det måste ju vara en bra utbildning då? Jag menar att det är ju bra att gå en utbildning som är så bred. Chansen till jobb ökar ju betydligt.

    I Vimmerby finns bryggeriet, och Astrid Lindgrens värld. :-)

    Idag har vi faktiskt sluppit snön, nästan. Det kom lite på morgonen men annars har det varit lugnt!
    Jag slapp inte gå ut dock... var på föreläsning på morgonen och efter det möte. Alltid är det nåt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej. Nej blir inte förvånad över det, eftersom du har beskrivit hur pass rädd du är. Tycker det är starkt av dig att klara så mycket smärta som tandvärken.
      När var det som de började "döda" tanden?
      Okej, förstår vilken tand det är och problemet du beskriver.
      Men hur har det varit sen du fyllde 20 har du gått regelbundet till tandläkaren eller hela tiden väntat med det mesta in i det sista, för det låter som denna tanden är egentligen det enda du har gjort i munnen på senare år?
      Men ännu har inte modet infunnit sig så du har lyft luren och bokat en tdl-tid?

      Jo jag är nöjd med den utbildningen och dess utformning. Jo precis fast sen är du ju lite så att man inte riktigt vad man skall söka för typ av jobb efter utbildningen.

      Ja just det strid Lindgrens värld ligger ju där med, det besökte man ju nån gång som liten.

      Men det var rätt kallt u$te väll? Fast enligt mig får det gärna var a lite kallare ute bara det inte kommer mer snö eller är slask.

      Hoppas både föreläsning och mötet var givande och ledde till något bra.



      Radera
  16. Det var ganska direkt, dom insåg ganska fort att tanden behövde rotfyllas.
    Sen jag var 20 så har jag varit hos tandläkaren 1gågn... det var den gången dom rotfyllde :-D Så jag får ju skylla mig själv. Hade jag gått tidigare så hade det kanske inte behövt bli så stort. Men men, lätt att vara efterklok.

    Vad är du intresserad av för jobb, för du måste väl veta lite vad du vill syssla med i framtiden :-D
    Själv vill jag bli något jag aldrig kommer bli... tror jag.

    Du, det är svinkallt ute nu!! Jag går bara ut om jag absolut måste... jag älskar värme, det kan aldrig bli för varmt enligt mig :-)
    Men du är väl nöjd nu då, kallt men inte mer snö :-)

    Föreläsningen var så otroligt tråkig så du kan inte ana! Ångrar verkligen att jag gick på den. Men nu är det gjort!
    Mötet gick bra, vi fick ut det vi ville eller vad man ska säga :-)

    Har du haft en bra helg då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej. De började på att rotfylla den första gången du bvesökte dem med tandvärken eller? Eller gjorde de en komplett undersökning av alla gaddarna först med röntgen och sånt?
      Ja precis tyvärr lite sent att vara efterklok nu. ;-) Det har varit både ekonomiska och pga rädsla du inte kommit dig för att gå dit eller? Var tanden de rotfyllde lagad sen ungdomen så det var nån gammal plomb som pajjade först utan du märkte det+

      Nej vet tyvärr inte riktigt. Oj nu blir jag intresserad av vad du vill bli som du inte tror att du kommer att bli?

      Jo jag vet att det är svinigt kallt ute nu och gör precis som du går endast ut när jag absolut måste. Du missuppfattade mig lite ;-) tycker inte om sån här kyla. Men det är bättre med några minusgrader än runt nollan och fullt med slask ute.

      Jo då har haft en bra helg, lugnt och skönt och varit inne mest. Du då?
      Fått nån användning ännu av alla nya byxor och känningar du köpte efter jul?

      Trevlig fortsättning på helgen.


      Radera
  17. Nej, första gången var det undersökning. Sen andra gången gjorde dom lagningen.
    Tanden som pajade var inte lagad sen innan... tror jag? Kanske liten lagning sen barndomen :-)

    Jaha, så nu blev du nyfiken ;-) Jo jag skulle vilja jobba som ambulans sjuksköterska. Då behövs körkort, och det har jag inte. Sen är det en lång utbildning... och jag vet inte om jag orkar plugga så mycket mer nu...

    Jo min helg var helt okej, barnlediga! Så vi passade på att hälsa på min moster. Sen var den nog som din mest, satt inne och tog det lugnt. Inte fel det heller :-)

    Jo då, jag har nog fått användning av det mesta. Dock inte klänningen ännu... men det är ju en året runt klänning så det dyker nog upp nåt tillfälle :-)

    SvaraRadera
  18. Men gången de gjorde undersökningen fick du inget lugnande? Hoppas det inte var så lång tid mellan besöken så du kunde gå och gruva dig? Eller att nån skrämde upp dig?
    Det är väll så att du bara har små lagningar?

    Jo det är nog så 3 år till ssk och sen påbyggnad... Sen tror jag det är rätt slitigt jobb där kroppen tar en hel del stryk... Vad är du utbildad till sen tidigare?

    Hoppas veckan börjat bra och att du sluppit att gåut kylan?

    Precis kommer nog nått tlllfälle när du får användning av den... Se bara till att du inte är barfota när du har byxorna/klänningen , det såg så kallt ut?!?

    Trevlig fortsättning på veckan.

    SvaraRadera
  19. Jo, jagäter lugnande varje dag, så jag hade det i mig även när dom bara gjorde undersökning.
    Och jag minns inte riktigt men jag tror det var kanske 1-1½vecka mellan besöket och själva lagningen, så jag hade gått om tid att skrämma upp mig själv, för det var ingen annan som gjorde det :-)

    Jag är utbildad till undersköterska med inriktning på palliativ vård och sjukvård. Så under hela mitt jobb-liv har jag jobbat inom vården, och där lär jag väl hamna igen.

    Jag går inte barfota denna tid på året, men så fort det blir varmt så gör jag det gärna :-D

    Så då var det helg igen. Händer det nåt roligt hos dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej. Och sen hade du så pass ont just då så du slog dig nästan ner med glädje i stolen för att få hjälp med den hemska smärtan? Tillhör du de som vill veta exakt vad de gör i din mun eller blundar du hellre och vill att de inte säger något?
      Hade du ingen du kunde tagit med dig som kunde hållet din hand, eller du ville kanske inte att någon fick/se veta hur det stod till i din mun?

      Förresten hur går det med tanden är läget stabilt fortfarande? Och med stor risk för att vara tjatig har du lyft luren?

      Du utbildade dig till undersköterska på gymnasiet eller?

      Men du går hellre i nylonstrumpor än i vanliga strumpor eller?

      Jo precis nu var det helg igen, som sagt veckorna bara rusar iväg på gott och ont...
      Blir en lugn helg denna med.
      Själv då?

      Trevlig helg.

      Radera
  20. Nej jag hade faktiskt inte ont alls! Värken hade gett med sig, men jag visste ju att värken skulle komma tillbaka om jag inte tog tag i det.
    Jag tillhör den grupp som inte har en aning om vad dom gör i munnen, jag ger dom fria händer så länge dom ger mig bedövning och lustgas :-D
    Tanden är helt okej faktiskt, sönder men okej. Den är visserligen sönder, men den stör mig inte direkt längre. Och nej, jag har inte ens ringt till dom...

    Jag utbildade mig på vuxenutbildningen. Började där när jag var 19. Anledningen till att det inte gjordes i gymnasiet är ren dumhet! Jag slösade bort den tiden på annat.

    Jag föredrar faktiskt vanliga strumpor. Nylonstrumpor är helt onödigt egentligen, dom är inte speciellt varma, sen har dom en tendens att alltid gå sönder för mig.

    Här blir det lugnt, tills söndag. Då ska min äldsta son ha kalas... det lär bli intensivt!

    Ha det så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dig Alexandra.
      Hoppas veckan har varit bra.
      Krånglade igen sist när jag skickade, hoppas det förra kommentaren kom fram?

      Trevlig start på helgen och hoppas den blir lugnare än den förra.

      Radera
  21. Hejsan!
    Nej, det måste blivit nåt fel, för det har inte kommit nån mer komentar från dig än denna på sista tiden.

    Veckan har varit okej, mycket möten och sånt är aldrig kul... Men annars har allt varit helt okej.

    Denna helg är otroligt lugn. Vi är barnlediga och tar dagen som den kommer, otroligt skönt och välbehövligt.
    Vad har du får dig i helgen då?

    Ha det så bra :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar som det, skickade kommentaren förra helgen tror jag.

      Hoppas det varit några givande möten då så det inte bara onödig tid till alla möten. För det tar ju tid om du nu har resor till alla möten och sånt.
      Måste vara skönt att kunna ladda batterierna och så och förbereda sig inför nästa vecka. Hoppas ni tagit det lungt och fått lite egentid som det inte kan vara lätt att få med tre småbarn.

      Helgen för min del kunde varit bättre har legat sjuk hela helgen tyvärr men är väll på bättringsvägen nu hoppas jag.

      Vilken tur att du inte hade ont ens men starkt av dig att ta tag i det som du gjorde. Du tillhör de som nästan får lite rysningar när du ser alla grejerna som hänger där vid stolen eller? Du skulle aldrig ens komma på tanken att prov att laga nått litet hål ens utan massor av bedövning?
      När du var där första gången och de undersökte, gjorde de en ordentlig undersökning så de gick igenom alla tänderna och kolla om det var hål eller liknande eller var det endast fokus på den onda tanden?
      Hoppas läget med ”söndriga” tanden är fortsatt stabilt så det inte gått till det sämre.

      Lite så att gymnasiet blev tre bortkastade år eller. Vad gick du för program/linje på gymnasiet då?
      Hur lång var den där vux-utbildningen du gick då?

      Jag föredrar faktiskt vanliga strumpor. Nylonstrumpor är helt onödigt egentligen, dom är inte speciellt varma, sen har dom en tendens att alltid gå sönder för mig.

      Du får inte vara så våldsam så kanske de inte går sönder! ;-) Är det inte väldigt ”instängt” med nylonstrumpor med eller?
      Du har endast det på vårkanten när det är för kallt för att vara barfota eller?

      Oj blev en lång kommentar, hoppas du orkar läsa den och inte blir allt för trött på mig och alla mina frågor. ;-)

      Ha det bra på dig med och hoppas du får en bra start på den nya veckan.

      Radera
  22. Alla möten har gått helt okej, tyvärr så blir det fler... känns som att det aldrig vill ta slut!
    Helgen för vår del var perfekt! Vi gjorde inga planer utan tog bara dagen som den kom.
    Tråkigt att du låg sjuk, men du bättre nu hoppas jag :-)

    Jag mår dåligt av att bara komma till väntrummet... och hur jag mår när jag väl kommer in på rummet vill jag inte ens tänka på, hemskt!
    Dom la all fokus på den onda tanden, som tur var...

    Jag hade så dåliga betyg så jag fick inte ens gå på nåt program... idiotiskt nog så tyckte jag festande var viktigare än betyg. Så jag gick ett år på individuella och läste upp mina betyg. Sen när jag var 20 så började jag på omvårdnadsprogrammet, och gick där i 2½ år, lite uppdelat för jag var mammaledig mitt i allt med.

    Men nu hänger jag inte med, brukar du använda nylonstrumpor, eller har jag snurrat ihop det nu?
    Men jag håller med, hellre vanliga strumpor, helt klart!

    Ha det så bra :-)

    SvaraRadera
  23. Jo då är bättre nu. Hoppas du inte har så många möten inbokade denna veckan då?

    Är der dofterna och ljuden du är allergisk imot hos tdl eller?
    Har denna rädsla kommit på senare år då du i "ungdomen" både lagade/borrade flera gånger och hade tandställning?
    Tror du att de hade hittadt något mer om fel om de hade kollat igenom de andra tänderna med?

    Ja fast just då tyckte du vällatt du gjorde rätt. Men det vsr skönt sen när du hade klarat av op-programmet... Men i efter hanf hade du gärna gått op redan under gymnasie åren? Har ni gymnasium i vimmerby?

    Ja du har nog snurrat ihop det lite. Jag använder INTE det.
    Din gamla kommentar om det råkade följa med i mitt svar.

    Ha en fortsatt bra vecka...

    SvaraRadera
  24. Hej igen.
    Har löst lite av dina "nya" inlägg. Usch lider med dig. Hoppas sjukhusvistelsen leder till något postivt och steg åt rätt håll. Att de lyckas få till medecinerna och allt så att livet "börjar" fungera bättre igen.

    Hoppas du känner att saker och ting börjar gå åt rätt håll?

    Trevlig början på helgen och kämpa på du är stark!
    /Pelle

    SvaraRadera