torsdag 18 mars 2010

Ja det är frågan.

Satt och läste på Aftonbladet.se idag och stötte på en artikel om en kvinna som vill ha hjälp att få dö.
Hon har en sjukdom som gör att hon bryts ner bit för bit, och nu är hon totalförlamad, och ligger i respirator.
Hon vill att läkarna ska söva ner henne och "dra ur pluggen" som det kallas. Med andra ord aktiv dödshjälp.
Började fundera på då var jag står i den frågan och jag kom på att det är så svårt.
Om man har ett fall som denna, där hon vill och säger att hon vill, och hon kommer inte ha en chans till att bli bättre... Ja då tycker jag inte att det är fel...

Men som igår kollade jag på 4 fakta och där var det en kille som blivit skjuten i huvudet. Han opererades och lades i respirator. Läkarna ville att mamman skulle gå med på att dra ur pluggen, men mamman vägrade. Läkarna menade då på att killen som dom kände inte finns kvar där ändå. Men mamman stod på sig. 16veckor senare så vakade han. Hur skadad han var vet jag inte, men ändå.
Han vaknade, fast läkarna sa att han inte skulle göra det... Om han har ett värdigt liv är ju frågan, men var man drar den gränsen är ju så individuell. Så där va det ju tur att dom inte stängde av maskinerna.

Om ni vill läsa artikeln om kvinnan som jag beskrev ovan så kan ni det här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6797030.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar