måndag 18 juni 2012

Logopeden sår på schemat.

Julia och William ligger i sina sängar, redo för natten. Hampus är hos mormor och morfar och ska stanna där inatt. Lika bra det så slipper det bli så stressigt imorgon.
Vi ska nämligen till Västervik med dom små barnen... dom två yngsta med andra ord. Det är dags för Julia att göra återbesök hos logopeden och William ska göra sitt första besök där. Smidigt när man kan ta båda på samma gång!
Ska bli spännande att se hur det går för Julia imorgon, för jag antar att dom gör en ny utvärdering av hennes tal.
På dagis så tror dom inte William har lika stora talsvårigheter som Julia har haft, och jag vet inte... Har inte tänkt så mycket på det. Men det stämmer säkert.
Nu har ju Julia gjort stora framsteg när det gäller hennes tal, men dom tror inte hon är "klar" tills hon ska börja skolan, så om ett år alltså... Känns inte kul alls. Men det finns tyvärr inga genvägar när det kommer till detta problem, så ja, vad ska man säga...
Det jag funderar lite över är om man inte ska be om en talpedagog till Wille. Jag menar, ju tidigare man gör en insatts desto fortare blir man av med problemet. Eller?!
För hur man än vänder på det så har Wille stora problem med sitt tal. Han är inte som barn i hans ålder... på långa vägar.

2 kommentarer:

  1. Jag är inte säker på att jag har rätt, för det ändras ibland. Men det kan vara så att logopeden alltid gör första bedömningen och sedan utgår man från det. Är det ett problem som talpedagogen ska jobba med, så "bollas" barnet över dit, annars så går man kvar hos logopeden och får saker att jobba med hemma. Det känns inte som om de brukar jobba med barnet samtidigt, utan de gör var sina saker. Sen brukar vår talpedagog inte vilja jobba med barn som är yngre än fyra år. Men somsagt: Jag kan ha fel, det kan ha ändrats och man kan jobba olika....

    SvaraRadera
  2. Men det kan nog stämma. Det känns ju logiskt!
    Julia fick börja med talpedagogen när hon hade fyllt 4år, kanske en vecka efter eller liknande. Om det blir så för Wille får vi se... Jag tror han kommer behöva talpedagog så småningom alla fall. Men han har ju precis fyllt 3år så man kan ju inte förvänta sig att språket ska vara perfekt. Det är ju under utveckling än så länge :-)

    SvaraRadera